Zagrebačka nadbiskupija | Ured za vjeronauk u školi

Časopis i kolumne

Marica Celjak: Mindfulness - svjesna prisutnost u nastavi Katoličkog vjeronauka

Mindfulness - svjesna prisutnost u nastavi Katoličkog vjeronauka: Put prema dubljoj duhovnosti i cjelovitom razvoju učenika

U suvremenom obrazovnom sustavu, često obilježenom brzinom, pritiscima i fragmentiranošću, praksa mindfulnessa - odnosno svjesne prisutnosti - sve se više prepoznaje kao vrijedan alat za postizanje mentalne i emocionalne ravnoteže. Svjesna prisutnost definira se kao usmjeravanje pažnje na sadašnji trenutak, bez prosuđivanja misli, osjećaja i tjelesnih senzacija.
Suvremeni mladi, kako primjećuje Zelić, često se nalaze na raskrižju između duhovnosti koju nasljeđuju iz vjerske tradicije i utjecaja nove religioznosti koja im se nudi kroz različite suvremene oblike duhovnog izražavanja¹. U tom kontekstu, mindfulness se pokazuje kao most između ta dva svijeta - spoj unutarnje tišine i svjesne prisutnosti s kršćanskom kontemplativnom baštinom.
Iako se mindfulness u javnosti najčešće prezentira u sekularnom kontekstu, njegova suština duboko je ukorijenjena u kršćanskoj duhovnoj tradiciji. Ta poveznica čini mindfulness iznimno relevantnim i snažnim sredstvom za obogaćivanje nastave vjeronauka, osobito u kontekstu cjelovitog odgoja učenika
 
Korijeni Mindfulnessa u kršćanskoj duhovnosti
Povezanost svjesne prisutnosti i kršćanstva očituje se kroz stoljetne duhovne prakse koje teže smirivanju uma i otvaranju srca Božjoj prisutnosti. Za razliku od sekularnog cilja "pražnjenja uma", kršćanski pristup teži ispunjenju uma sviješću o Bogu. Ključni oblici ove prakse u kršćanskoj tradiciji uključuju:

Kontemplativnu molitvu: Kršćanski mistici i pustinjski oci prakticirali su molitvu u tišini, s ciljem otvaranja srca Bogu.
Molitva srca (Isusova molitva): Ritmizirano ponavljanje kratke molitve pomaže usmjeriti misli i srce na Boga, što je oblik duhovnog mindfulnessa. Na primjer, ponavljanje kratke molitve, poput "Gospodine Isuse Kriste, Sine Božji, smiluj mi se grešniku".

Lectio Divina (Božansko čitanje): Meditativno čitanje Svetog pisma, u kojem se pažljivo sluša i razmatra svaka riječ, vježba je svjesne prisutnosti i otvorenosti za Božju poruku.
Zahvalnost: Mindfulness potiče svjesnost o malim, svakodnevnim blagoslovima, što u kršćanstvu predstavlja temelj zahvalnosti Bogu za Njegove darove.
Molitva srca i Lectio Divina drevne su kršćanske kontemplativne prakse koje su u svojoj srži vježbe svjesne prisutnosti usmjerene na Boga.

Sekularni i kršćanski pristup

Ključna razlika između sekularnog i kršćanskog pristupa svjesnoj prisutnosti leži u namjeri. Dok sekularni mindfulness primarno teži smanjenju stresa i postizanju mentalne jasnoće, kršćanski pristup ima za cilj produbljivanje osobnog odnosa s Bogom i prepoznavanje Njegove prisutnosti u svakom trenutku života.
 
Dobrobiti za učenike u nastavi Katoličkog vjeronauka
Integracija mindfulnessa u nastavu vjeronauka donosi brojne prednosti koje nadilaze klasični akademski uspjeh i dotiču se cjelovitog razvoja učenika. Naglasila bi sljedeće prednosti:

Produbljivanje duhovnosti i molitve

Tehnike svjesnosti, poput svjesnog disanja, mogu poslužiti kao uvod u kontemplativne oblike molitve. One pomažu učenicima da smire um, otvore se Božjoj prisutnosti i prepoznaju je u sadašnjem trenutku, čineći molitvu osobnijim i dubljim iskustvom.

Bolje razumijevanje vjerskih sadržaja
Povećana koncentracija i pažnja, koje se razvijaju vježbama mindfulnessa, omogućuju učenicima dublje uranjanje u biblijske tekstove, liturgijske simbole i vjerske istine što  vodi k dubljoj osobnoj integraciji sadržaja gdje učenici povezuju naučeno s vlastitim životnim iskustvom.

Razvoj empatije i socijalnih vještina
Vjeronauk poučava o vrijednostima poput ljubavi, oprosta i suosjećanja. Mindfulness izravno razvija emocionalnu inteligenciju, omogućujući učenicima da te vrijednosti ne samo teorijski razumiju, već ih i osjete i primijene u odnosima s drugima, stvarajući tako pozitivniju klimu u razredu.

Povezivanje vjere sa svakodnevicom
Fokus na "ovdje i sada" pomaže učenicima prepoznati Božju prisutnost u svakodnevnim situacijama. Time vjera postaje živa i relevantna, a ne samo skup apstraktnih pravila ili priča iz prošlosti.

Praktični primjeri

Primjena mindfulnessa u vjeronaučnoj učionici može biti jednostavna i učinkovita. Evo nekih primjera:

Molitva srca-sidrena molitva disanjem: Ova tehnika kombinira fokus na dah s kratkom molitvom. Molitva srca koristi tiho ponavljanje kratke molitvene fraze kao sidro za pažnju, slično kao što se u sekularnom mindfulnessu koristi dah. Ova praksa pomaže umiriti um i usredotočiti srce na Božju prisutnost. Učenici mogu udahnuti jednu riječ, a izdahnuti drugu (npr. "Isuse, / ja se uzdam u Tebe"). Vježba smiruje živčani sustav i usmjerava misli na Boga.

Mindful trenutak: Na početku sata, učitelj može pozvoniti zvonom, nakon čega svi u tišini na 30-ak sekundi usmjere pažnju na disanje, a zatim promišljaju o nečemu na čemu su zahvalni.

Lectio Divina (Božansko čitanje):
Meditativno čitanje kratkog odlomka iz Svetog pisma, pri čemu se svaka riječ pažljivo sluša i upija, umjesto da se analizira. Lectio Divina se prirodno integrira s mindfulnessom jer zahtijeva polagano, svjesno i nereaktivno čitanje teksta. Sastoji se od četiri koraka: čitanje (lectio), meditacija (meditatio), molitva (oratio) i kontemplacija (contemplatio), od kojih svaki zahtijeva duboku prisutnost.
Visio Divina (Božansko gledanje): Učenici u tišini promatraju sakralno umjetničko djelo ili križ, dopuštajući  da im progovori i potakne na molitvu.

Primjer: Rembrandtova slika Petrovo zatajenje može postati vježba svjesnosti. Učenike se može potaknuti da u tišini promatraju sliku i razmišljaju o pitanjima poput: "Što mi ova slika govori?" ili "Gdje vidim svjetlo u ovoj sceni?".  To je ujedno i put prema otkrivanju dublje poruke koja se skriva iza svjetlosti na slici. To je i poticaj na  introspekciju i osobni doživljaj vjerske teme.

Dnevnik zahvalnosti: Kratka vježba na kraju sata gdje učenici zapišu nekoliko stvari na kojima su zahvalni pomaže usmjeriti pažnju na blagoslove.
Mindfulness unutar kršćanske duhovnosti nudi nastavi vjeronauka snažan odgojno-duhovni alat. Ne radi se o pukoj tehnici za smirenje, već o dubokom unutarnjem stavu koji učenicima pomaže razvijati osobnu prisutnost, zahvalnost, molitveni duh i otvorenost prema Bogu. Integracija svjesne prisutnosti u vjeronaučnu praksu omogućuje učenicima ne samo bolje razumijevanje vjerskih sadržaja, već i dublji, osobniji susret s Bogom u svakodnevnom životu.
Međutim, kako upozorava Kongregacija za nauk vjere (1989), pri integraciji praksi koje potječu iz različitih duhovnih izvora važno je osigurati da one budu usklađene s kršćanskom antropologijom i teologijom molitve. Svaka praksa mora voditi prema autentičnom odnosu s Kristom, a ne zamagljivati osobnost Boga ili relativizirati sadržaj vjere.
U tom smislu, mindfulness može imati svoje mjesto u vjeronaučnoj učionici samo ako se jasno ukorijeni u kršćansku kontemplativnu baštinu - u tišinu, sabranost, Lectio Divina i molitvu srca - prakse koje su stoljećima bile put svetosti i unutarnjeg rasta. Učenici današnjice, kako ističe Zelić (2006), traže autentične duhovne odgovore, često balansirajući između naslijeđene tradicije i novih oblika duhovnosti. Upravo zato vjeronauk može, kroz pažljivo integrirane prakse svjesne prisutnosti, postati prostor u kojem se njihova duhovna potraga susreće s dubokom kršćanskom istinom i otkriva mir „koji nadilazi svaki razum“ (Fil 4,7).
 


Marica Celjak, vjeroučiteljica



Korišteni izvori:

Zelić, I. (2006). "Suvremena duhovnost mladih između tradicije i nove religioznosti". Crkva u svijetu, 41(1).
Kongregacija za nauk vjere. (1989). Pismo biskupima Katoličke crkve o nekim vidovima kršćanske meditacije (Orationis formas)
Stojić, D. (2019., 12. kolovoza). "Koja je razlika između kršćanske i transcendentalne meditacije?". Narod.hr.
Calcutta, J., Bretherton, R. i Brickman, J. Being Christian, Being Mindful.
Reynolds, S. G. Living With the Mind of Christ. 
Ispišite stranicu: