Objavljeno: 02.07.2025.
Izazovi u nastavi vjeronauka u digitalnom dobu
Novi broj časopisa Lađa
„Od vjeroučitelja se danas očekuje ne samo sposobnost snalaženja u digitalnim okruženjima, već i kritičko vrjednovanje tih alata te promišljeno i odgovorno integriranje tehnologije u pedagoško-didaktički proces. Potrebno je razumjeti da digitalni mediji ne samo da omogućuju prijenos informacija, već oblikuju mentalitet, stvaraju novi jezik i mijenjaju hijerarhiju vrijednosti. Učenici - osobito oni rođeni u digitalnom dobu, tzv. nativi digitali - odrastaju u kulturi višeosjetilne komunikacije, preferiraju vizualne sadržaje nad linearnim narativima i uvelike usvajaju znanje putem intuitivnih, interaktivnih formata. Takav kognitivni okvir zahtijeva i novi vjeronaučno-pedagoški pristup.“ - piše glavna urednica časopisa Lađa, prof. dr. sc. Ružica Razum, u uvodnom promišljanju novoga broja s temom Izazovi u nastavi vjeronauka u digitalnom dobu.
Da bi se ostvario takav pristup prenošenju vjerskih istina na nastavi vjeronauka i u predškolskom vjerskom odgoju, teorijski okvir u svojim promišljanjima dale su Ana Vukasović sa stajališta stručnog suradnika logopeda u privatnim katoličkim vrtićima i dr. sc. Marija Jurišić s Katoličkog bogoslovnog fakulteta. Doc. dr. sc. Antonia Čačić dala je zanimljiv pogled na umjetnu inteligenciju i njen odnos s kreativnošću u članku Oponašanje likovnosti u radovima generiranim umjetnom inteligencijom, a stručan pogled na životni kontekst obilježen digitalnom stvarnošću dao je prof. dr. sc. Danijel Labaš u intervjuu koji je vodila prof. dr. sc. Blaženka s. Valentina Mandarić, dok je viša savjetnica dr. sc. Gordana Barudžija pisala na temu Vjeronauk u digitalnom okruženju: izazovi i prilike.
U kreiranje ovoga broja časopisa Lađa uključili su se i mnogi vjeroučitelji sa svojim neposrednim iskustvom rada u školi, kao i odgojiteljice koje rade s najmlađim uzrastima. Grozdana Drašković pisala je na temu Nove mogućnosti učenja i poučavanja u digitalno doba, a Katarina Pučar podijelila je svoje iskustvo u članku Učiti digitalno, misliti kritički. U ovome broju pisali su i Janja Škraba Stanešić (s konkretnim primjerima unaprjeđenja nastave vjeronauka), Katarina Paić koja je predstavila digitalne alate za suradnju, Tomislav Krušlin koji je predstavio povijesne likove bana Petra Zrinskog i Frana Krste Frankopana, te Kristina Raič koja je opisala metodu debate. Marica Celjak piše od umjetnoj inteligenciji, a Ozana Mirosavljev Grgić kako u učeničkim radovima prepoznati jesu li učenici istraživali samostalno ili su temu prepustitili ChatGPT-u. Jelena Krznar predstavila je obilježavanje 15. obljetnice osnutka Bjelovarsko-križevačke biskupije, a Julijana Armanda pokazala je kako vjeroučitelj razrednik može u svom radu koristiti fotografiju.
U ovome broju donosimo i igrokaz Pjesma brata Sunca koji je u stihovima ispjevala Valentina Štimac, kao i priču stalne suradnice Ivanke Pejić, a rubrici Prilozi vjerskom odgoju najmlađih svoj doprinos dale su odgojiteljice Snježana Catela, Jasmina Cerovec, Ivana Mlađan i Ana Košković dok članke u vidu osobnih promišljanja potpisuju stalni suradnici časopisa Lađa.