Diana Tikvić:Opasnosti virtualnog života mladih
Diana Tikvić
Opasnosti virtualnog života mladih (dimenzija o kojoj se premalo govori)
Na ovo me promišljanje potaknuo razgovor koji sam čula, a u kojem su sudjelovale djevojčice viših razreda osnovne škole koje su komentirale kako će, čim budu malo starije, otvoriti svoj profil na OnlyFans-u i tako na laki način doći do brze zarade. Za one koji ne znaju, ako još postoje takvi, OnlyFans društvena je platforma pokrenuta 2016. godine na kojoj korisnici putem pretplate mogu prodavati i/ili kupovati izvorni sadržaj - obično pornografske vrste. Iako je pokrenuta 2016., ova je platforma doživjela nagli porast aktivnosti 2020., u vrijeme lockdowna uzrokovanog pandemijom. Kada korisnici koriste platformu za objavljivanje ili konzumiranje sadržaja za odrasle, na njihovom je profilu prisutna oznaka NSFW ili not safe for work. NSFW internetski je žargon koji označava sadržaj ili web stranice koje nisu primjerene za javno, formalno ili kontrolirano okruženje. Ovakav sadržaj zaštićen je PayPalom, odnosno, da bi dobio pristup željenom sadržaju, pojedinac mora plaćati mjesečnu pretplatu koja se kreće između 4,99 i 49,99 američkih dolara, kako pojašnjava Klik.hr.
No, vratimo se djevojčicama. Nakon što ih je jedan profesor upozorio na moralne posljedice takve odluke one su slavodobitno odgovorile da na platformi mogu objavljivati i samo svoja stopala, bez lica ili intimnim dijelova, pa tako valjda i nema moralne prepreke za sadržaj koji uključuje dio njihova tijela, a koje će korisnik konzumirati na način kako se to već čini uz ostali pornografski sadržaj, da ne ulazim u detalje, razumijemo svi o čemu se radi.
Kako onda mladima na prihvatljiv način objasniti da je takav način „brze zarade“ pogrešan i duboko moralno upitan?
Krenimo od najočitije argumentacije koju možete iskoristiti u razgovoru s mladima kad ovakve teme isplivaju na površinu. Najprije, govorimo o eksploataciji privatnosti. Dijeljenje intimnih sadržaja u zamjenu za financijsku dobit može djelovati privlačno, no posljedice su dugoročne: jednom kada je sadržaj objavljen, teško ga je povući. Time privatnost postaje ugrožena, a mladi se često suočavaju s osjećajem srama ili straha od otkrivanja tih materijala u drugim kontekstima, primjerice prilikom traženja posla.
S druge strane tu je normalizacija seksualizacije. Takve platforme mogu normalizirati ideju da je vrijednost osobe proporcionalna njihovoj sposobnosti privlačenja pozornosti putem seksualiziranih prikaza. To može negativno utjecati na samopouzdanje mladih i stvoriti iskrivljenu percepciju vlastite vrijednosti. Ne zaboravimo ni učenje Katoličke Crkve da je tijelo hram Duha Svetoga (1 Kor 6,19-20) i da ima neprocjenjivo dostojanstvo. Dijeljenje intimnih ili eksplicitnih slika radi financijske dobiti često degradira ovo dostojanstvo, svodeći osobu na objekt užitka ili profita. Također, dijeljenje takvog sadržaja potiče kulturu promiskuiteta i površnog odnosa prema seksualnosti, što je u suprotnosti s katoličkim idealima čistoće i uzdržljivosti. Potiče i druge na grijeh ili iskrivljene stavove prema ljudskoj seksualnosti.
OnlyFans često reklamira priče o “brzom bogaćenju”, ali mnogi korisnici ne ostvaruju značajne prihode. U kombinaciji s moralnim kompromisima, ovo kod djelitelja sadržaja na tim platformama može dovesti do osjećaja neuspjeha i razočaranja. S druge strane, Isus u Evanđelju kaže: “Ne možete služiti Bogu i bogatstvu” (Mt 6,24). Traženje financijske sigurnosti kroz djelatnosti koje narušavaju moralna načela može udaljiti osobu od Boga.
Ne zaboravimo i da mladi koji aktivno sudjeluju u ovim platformama mogu postati metom internetskog zlostavljanja, manipulacije ili čak iznuda. Ovakvi incidenti ostavljaju dugotrajne emocionalne, psihološke, ali i duhovne posljedice.
Koja je uloga roditelja?
Roditelji trebaju stvoriti sigurno okruženje za razgovor o osjetljivim temama poput online privatnosti, seksualizacije i financijskih iluzija povezanih s platformama poput OnlyFans-a. Umjesto osuđivanja, trebaju pružati razumijevanje i ohrabrivati kritičko promišljanje o vrijednostima koje mladi usvajaju kroz društvene mreže. Povezati s katoličkim naukom i stavom o dostojanstvu ljudske osobe, njezina tijela, neodvojivosti duha, duše i tijela te svetosti spolnosti.
Roditelji bi trebali jasno postaviti pravila o korištenju interneta, vremenu provedenom na platformama i vrsti sadržaja koji mladi konzumiraju ili dijele. Trebali bi djecu i mlade educirati o sigurnosti na internetu, uključujući teme poput dijeljenja osobnih podataka i prepoznavanja manipulacije. Ne zaboravimo ni pružanje primjera. Vlastito odgovorno ponašanje roditelja u digitalnom svijetu može biti moćan primjer djeci. Ako roditelji poštuju privatnost i ne glorificiraju materijalizam i vanjsku validaciju, to šalje poruku i djeci i mladima.
I možda najvažnije, roditelji trebaju pomoći djeci i mladima razviti osjećaj vlastite vrijednosti koji ne ovisi o virtualnoj popularnosti ili potvrdama „svijeta“. Usmjeravati na stvarnost da smo djeca Božja, da nas Bog ljubi takve kakvi jesmo i da nam je to najvažnija „osobna iskaznica“ i potvrda vrijednosti i smislenosti našeg života.
Uloga vjeroučitelja
Kroz razgovore i pouku o čovjeku kao slici Božjoj (Post 1,27) i tijelu kao hramu Duha Svetoga vjeroučitelj treba naglasiti zašto je važno očuvati čistoću i vrijednost ljudske seksualnosti.
Može pomoći mladima da prepoznaju rizike platformi poput OnlyFansa, uključujući dugoročne posljedice na identitet, samopoštovanje, odnose i karijeru. U ovom procesu ključno je potaknuti kritičko promišljanje o pritiscima društva i kulturi koja često promovira površne vrijednosti.
Ako mladi već razmišljaju o sudjelovanju ili su uključeni u takve aktivnosti, vjeroučitelj ne smije nastupati s osudom, već s razumijevanjem i suosjećanjem. Njegova uloga je pružiti duhovnu podršku, potaknuti razgovor i usmjeriti mlade prema traženju istinskog smisla i vrijednosti u životu. Često je osuda i govor o tome kako je objavljivanje takvog sadržaja grijeh i moralno neprihvatljivo, a bez dodatnih argumenata i objašnjenja možda i poticaj u tome smjeru - razmislimo samo koliko je daleko spremna ići adolescentska buntovnost i pobuna protiv autoriteta.
Vjeroučitelj može mlade upoznati s pozitivnim uzorima i modelima života koji svjedoče o istinskoj radosti življenja u skladu s Božjom voljom. Važno je također mladima prenijeti i osobnu autentičnost u ovakvim i sličnim temama. Također, pomoći mladima da prepoznaju svoje talente i usmjere ih prema djelatnostima koje grade njihov identitet i zajednicu.
Može potaknuti otvoreni dijalog između roditelja, mladih i crkvene zajednice o opasnostima interneta i društvenih mreža. Uključivanje roditelja u raspravu pomaže mladima da osjete podršku i razviju sigurnost u donošenju ispravnih odluka. I naravno, mladima ukazati na važnost duhovnog života, molitve, sakramenata i izgradnje odnosa s Bogom kao temelja za donošenje moralnih odluka. Kroz sakrament ispovijedi i Euharistije, mladi mogu pronaći snagu za promjenu i novi početak.
Ne zaboravimo na kraju i medijsku pismenost. Uključivanjem tema o medijskoj pismenosti u vjeronauk, vjeroučitelj može educirati mlade o načinima zaštite privatnosti na internetu, prepoznavanju manipulacija u digitalnim sadržajima i osvještavanju njihovih stvarnih potreba nasuprot onome što im društvo nameće.
Vjeroučitelj nije samo učitelj, već i svjedok vjere. Kroz osobni primjer i pastoralni rad, može pomoći mladima da razumiju ljepotu života u skladu s Božjim planom i važnost čuvanja svog dostojanstva u digitalnom svijetu.