Tematski broj časopisa posvećen je dubljem promišljanju o odgoju u katoličkim odgojno-obrazovnim ustanovama - vrtićima i školama - s posebnim naglaskom na njihov identitet, vrijednosno usmjerenje i odgojnu misiju u suvremenom društvu. U vremenu obilježenom moralnim relativizmom, kulturnim pluralizmom i općom nesigurnošću u pogledu temeljnih životnih orijentira, katoličke ustanove pozvane su ne samo obrazovati, nego i oblikovati osobe izgrađene na čvrstim antropološkim i duhovnim temeljima.
Odgojitelji se danas suočavaju s brojnim izazovima - od porasta emocionalnih i ponašajnih teškoća kod djece i mladih, preko rastuće ovisnosti o digitalnim tehnologijama, sve do krize autoriteta i gubitka zajedničkog vrijednosnog jezika. Često su i sami odrasli, uključujući roditelje, odgojitelje i učitelje, nesigurni u pogledu toga koje vrijednosti treba prenositi i kako ih vjerodostojno živjeti. Ta nesigurnost dodatno otežava odgojnu praksu.
U tom kontekstu, katoličke odgojno-obrazovne ustanove nude jasno vrijednosno uporište, oslonjeno na evanđeosku poruku, kršćansku antropologiju i bogatu pedagošku tradiciju Crkve. One njeguju cjelovit odgoj osobe - intelektualni, duhovni, moralni, emocionalni i socijalni razvoj - u svjetlu poštovanja dostojanstva svake ljudske osobe kao Božjeg stvorenja.
U središtu odgojne prakse nalaze se vrijednosti poput pravednosti, istine, ljubavi, odgovornosti, suosjećanja, nade i služenja. Poseban naglasak stavlja se na oblikovanje savjesti, osposobljavanje za kritičko promišljanje i odgoj za slobodu koja je usmjerena na dobro. U tom procesu vjeronauk ima ključnu ulogu - ne samo kao školski predmet, nego i kao prostor oblikovanja identiteta, duhovnosti i odnosa s Bogom, drugima i samim sobom.
Tematski broj također želi istražiti sličnosti i razlike između katoličkih i drugih odgojno-obrazovnih ustanova, sagledati katolički odgoj u odnosu na suvremene pedagoške teorije, te ponuditi konkretne prijedloge za jačanje profesionalne i duhovne formacije odgojitelja, nastavnika i vjeroučitelja. Oni su pozvani ne samo prenositi znanje, nego i biti autentični svjedoci vrjednota koje oblikuju školsku i odgojnu zajednicu.
Pozivaju se autori da svojim znanstvenim i stručnim doprinosima obogate dijalog o ulozi katoličkog odgoja u izgradnji čovjeka i društva koje, unatoč zbunjenosti i fragmentaciji, i dalje traži oslonac u istini, dobroti i ljepoti.
Svoje priloge dostavite do 10. kolovoza 2025. na e-poštu časopisa Lađa: casopisladja@gmail.com
Ružica Razum, glavna urednica